Bezpieczeństwo nad wodami
Menu: Menu główne -> Urząd Gminy -> Bezpieczeństwo -> Bezpieczeństwo nad wodami <- Jesteś tu

Wypoczynek często jest kojarzony z pobytem nad morzem, jeziorami, rzeką. Woda – nawet pozornie spokojna – może być niebezpieczna. Większość utonięć jest wynikiem lekkomyślności ludzi oraz lekceważenie obowiązujących przepisów, a przede wszystkim kąpieli w miejscach niestrzeżonych. Nierzadkie są również wypadki spowodowane nieostrożnymi zabawami na pokrytych lodem akwenach wodnych. Kilka zasad prawidłowego postępowania nad wodami umożliwi bezpieczne korzystanie z tej atrakcyjnej formy wypoczynku zarówno w lecie jak i w zimie.
- Najlepsze do pływania, kąpieli są miejsca odpowiednio zorganizowane i oznakowane – kąpieliska strzeżone przez służby ratownicze WOPR.
- Uwaga! Nie wolno się kąpać w miejscach niebezpiecznych, a zwłaszcza położonych przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, przy zaporach, mostach, przy ujęciach wody pitnej, stawach hodowlanych, basenach przeciwpożarowych, jak również w pobliżu szlaków żeglownych oraz w wodach o silnym zanieczyszczeniu i wirach.
- Zapoznaj się i przestrzegaj zasad regulaminu kąpieliska, na którym się znajdujesz,
- Zawsze stosuj się do zaleceń ratowników WOPR, którzy pełnią dyżur na kąpielisku.
- Pamiętaj! Dzieci do lat 7 mogą przebywać na terenie kąpieliska, oraz korzystać z kąpieli wyłącznie pod opieką i nadzorem osób pełnoletnich – NIGDY NIE ZOSTAWIAJ DZIECI BEZ OPIEKI,
- nie wchodź do wody wbrew zakazowi ratownika oraz w czasie, w którym wywieszona jest flaga czerwona,
- Pamiętaj! Biała flaga oznacza kąpiel dozwoloną,
- nie niszcz urządzeń i sprzętu kąpieliska, a zwłaszcza sprzętu ratunkowego,
- nie niszcz znaków żeglugowych odgradzających kąpielisko od szlaku żeglownego, wód otwartych lub miejsc, w których kąpiel jest zabroniona,
- nie wchodź do wody bezpośrednio po spożytym posiłku,
- nie wskakuj gwałtownie do wody rozgrzany dłuższym opalaniem,
- nigdy nie skacz (zwłaszcza na głowę) do nieznanej wody - zawsze zbadaj głębokość wody oraz ukształtowanie dna,
- w trakcie kąpieli nie krzycz, nie wzywaj pomocy, jeśli faktycznie nie jest Ci ona potrzebna,
- nie wrzucaj do wody śmieci, szkła,
- w przypadku złego samopoczucia, uczucia zimna – natychmiast wyjdź z wody,
- pływając nie oddalaj się od wyznaczonego, strzeżonego miejsca na kąpielisku:
- jeżeli jesteś początkującym pływakiem – pływaj tylko w strefie kąpieliska ograniczonej żółtymi bojami. Czerwone boje wyznaczają strefę kąpieliska, z której korzystają dobrzy pływacy,
- staraj się nie pływać sam – możesz poprosić kogoś, aby Cię obserwował w trakcie pływania,
- pływając o obrębie kąpieliska, wzdłuż brzegu, jesteś stale obserwowany i zawsze możesz liczyć na pomoc ratownika.
- Zwracaj uwagę na innych kąpiących się – ktoś może potrzebować Twojej pomocy.
- Jeśli zauważysz przypadek tonięcia lub wypadek nad wodą natychmiast wezwij pomoc – powiadom Ratownika WOPR.
- Stale doskonal swoje umiejętności pływackie.
Może jednak się zdarzyć, że w trakcie pływania znajdziesz się w sytuacji wymagającej umiejętności samoratownictwa. W sytuacji zagrożenia nie wpadaj w panikę – poniżej prezentujemy typowe niebezpieczeństwa związane z aktywnym wypoczynkiem nad wodami oraz sposoby radzenia sobie w sytuacji trudnej.

1) Kurcz mięśnia – spowodowany zmęczeniem mięśni i niską temperaturą, wykonaniem gwałtownego ruchu. Objawia się silnym bólem, uniemożliwia pływanie.
- zachowaj spokój, postaraj się rozciągnąć bolący mięsień, skorzystaj z pomocy innych osób.
2) Nadmierne wychłodzenie organizmu – spowodowane długotrwałym pływaniem w zimnej wodzie. Objawia się uczuciem zimna, dreszczami, „gęsią skórką”, zasinieniem skóry. Mogą wystąpić zaburzenia świadomości, senność, zatrzymanie krążenia.
- natychmiast wyjdź z wody, wysusz i ogrzej ciało, okryj się ciepło. W sytuacji gdy nie możesz wyjść z wody zapobiegaj utracie ciepła – nie zdejmuj ubrania, przyjmij pozycję „kuczną”, wzywaj pomocy.
3) Zachłyśnięcie się wodą – objawy to krztuszenie się, kaszel, utrudnienie oddychania.
- zachowaj spokój, kaszel ułatwia usunięcie przeszkody w drogach oddechowych. Skorzystaj z pomocy przyborów pływackich oraz pomocy innych osób.
4) Wyczerpanie sił pływaka – spowodowane zbyt długim pływaniem, niedostosowaniem możliwości kondycyjnych do wysiłku. Objawia się ogólnym osłabieniem, zmęczeniem oraz niemożnością kontynuowania pływania.
- należy spokojnie położyć się na wodzie na plecach, oddychać spokojnie i odpoczywać. Skorzystaj z pomocy innych osób.
5) Poruszanie się w wodzie o silnym prądzie – silny prąd rzeki może oddalić pływaka od brzegu i uniemożliwić mu powrót. Istnieje niebezpieczeństwo uderzenia w napotkane przeszkody.
- Staraj się nie płynąć pod prąd, poddać się sile wody i wypłynąć ze strefy działania prądów. Na rzece staraj się ułożyć w pozycji na plecach z nogami skierowanymi do przodu lub osłaniaj ciało przed urazami trzymając ręce przed sobą. Wzywaj pomocy.
6) Silne falowanie – zakłóca rytm pływania, może być przyczyną zachłyśnięcia.
- Połóż się na wodzie, pozwól unosić się fali, odpoczywaj. Staraj się płynąć na grzbiecie fali. Unikaj pływania gdy fale są zbyt silne.
7) Miejsca bagniste – należy położyć się na wodzie, odpłynąć od miejsca bagnistego.
8) Wodorosty – powoduje nieprzyjemne wrażenia dotykowe. Staraj się nie panikować – nerwowe ruchy sprzyjają zaplątaniu się w roślinność wodną.
- połóż się spokojnie na wodzie – najlepiej na plecach, ostrożnie wypłyń z niebezpiecznej strefy wykonując płytkie i spokojne ruchy. Wodorosty należy rozplątać spokojnie i powoli.
9) Zmiany głębokości wody – prądy tworzą naprzemiennie płycizny (rewy) i głębie (rowy). Przy wklęsłym brzegu na zakolu rzeki powstaje niebezpieczna głębia, a przy wypukłym – płycizny.
- należy przestrzegać informacyjnych znaków ostrzegawczych, początkujący pływacy powinni unikać kąpieli w miejscach gwałtownego spadku dna.
10) Wywrotka jednostki pływającej – w pierwszej kolejności należy zapewnić bezpieczeństwo ludziom – sprawdzić stan liczebny załogi, wyposażyć w sprzęt ratunkowy.
- Jeśli łódź utrzymuje się na wodzie pozostajemy przy niej i wzywamy pomocy (próbujemy postawić jednostkę), gdy łódź tonie odpływamy od niej.

Jeśli zamierzasz spędzić wolny czas żeglując, korzystaj z poniższych porad:
1. Przed każdym wypłynięciem na jezioro sprawdź stan techniczny łodzi, żagli, steru i olinowania.
2. Wskazane jest, aby załoga założyła kamizelki asekuracyjne.
3. Przygotuj właściwie sprzęt ratunkowy (koło z rzutką, kamizelka ratunkowa) – możesz go potrzebować podczas akcji „Człowiek za burtą”.
4. Przygotuj kotwicę (około 25m liny)
5. Przed wypłynięciem zapoznaj się z komunikatami dotyczącymi prognozy pogody w rejonie pływania.
6. Miej żagle przygotowane do refowania.
7. Staraj się pływać tam, gdzie nie ma oznaczonych mielizn i kamieni.
8. Przy bardzo silnych wiatrach należy odpowiednio zrefować żagle.
9. W przypadku kiedy jacht potrzebuje pomocy wywieś na topie masztu (przy użyciu fału) koło ratunkowe lub kamizelkę asekuracyjną.
10. Jeżeli wieje bardzo mocno należy schronić się do portów bezpieczeństwa. W razie konieczności rozważ i zaplanuj alternatywny środek transportu – to lepszy sposób niż rozbicie lub wywrotka jachtu.
11. Zwróć uwagę czy łódź, którą czarterujesz jest ubezpieczona – to ważne w przypadku uszkodzenia jednostki.
12. W razie problemów na wodzie wezwij pomoc korzystając z numeru telefonu alarmowego – 112. Zabezpiecz aparat telefoniczny przed zamoczeniem.

Pamiętaj! Ratownicy WOPR udzielą Ci odpowiedzi na pytania dotyczące Twojego bezpieczeństwa nad wodami.

(opracowano na podstawie informacji na stronach WOPR, KGPSP, KGP)

Wyszukiwarka
Ważne wiadomości
Gródek n/D na portalu wkraj.pl

Subskrybcje
Jeśli chcesz dostawać na e-maila informacje o nowych przetargach lub o ważnych informacjach,
zapisz swój e-mail:
Polecane strony



















Licznik Odwiedzin
Jesteś osobą na tej stronie