Trasa rowerowa
Menu: Menu główne -> Turystyka -> Trasa rowerowa <- Jesteś tu

Ogólne informacje o trasie rowerowej

Celem niniejszego opracowania było przedstawienie możliwości poznania terenów leżących w okolicy Jezior Rożnowskiego i Czchowskiego pieszo lub rowerem, zapoznania się z jego walorami krajobrazowymi, wielowiekową historią i współczesnością. Spotkać tu można ślady chrystianizacji państwa polskiego ( święci eremici Andrzej Swierad i Benedykt) utrwalania polskiej państwowości ( zamki Doliny Dunajca), ale i przykłady gospodarczego rozwoju tych terenów w czasach współczesnych. Znajdziecie tu Państwo miejsca urocze, zakątki ciche i spokojne, miejsca widokowe, przyrodę w dobrze zachowanym stanie (Ciężkowicko - Rożnowski Park Krajobrazowy), ale również gościnnych ludzi. Baza żywieniowa, hotelowa i usługowa ciągle się rozwija i jest już na wysokim poziomie.

Zapraszają góry i jeziora, las i czysta woda, często pierwszej klasy czystości (Jezioro Rożnowskie). Można spędzić u nas kilka godzin, dni czy tygodni, można również pozostać na resztę życia. Tu w naszych miejscowościach budują swoje domy mieszkańcy Krakowa, Śląska czy Warszawy. Z dala od zgiełku miast, ruchliwych dróg znajdują to, czego tak bardzo brakuje współczesnemu człowiekowi wielkiego świata.

Opisana trasa rowerowe - piesza przebiega przez cztery a częściowo nawet przez pięć gmin. Można pokonać jaw całości lub wybrać dowolny jej odcinek. Duża część trasy przebiega drogami lokalnymi, na części leśnych ścieżek radzimy jednak zachować rozsądną prędkość roweru lub wybranie trasy odjazdowej trudnego odcinka. W czasie korzystania w dróg głównych lub przejazdów kolejowych prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

Przebieg trasy w poszczególnych gminach liczony jest od granicy gminy z gminą poprzednią, podane długości odcinków w danej gminie informują, więc o długości trasy w tej gminie i należy je traktować orientacyjnie. Przyjęto w opisie kierunek jazdy od gminy Gródek, przez gminę Czchów, Łososinę Dolną do gminy Chełmiec. Zachęcamy do korzystania z mapy i wybierania własnych dodatkowych celów wędrówek. Po zapoznaniu się z mapą i tym opracowaniem znajdą tu coś ciekawego dla siebie piechurzy, rowerzyści drogowi, ale również wytrawni "górale". Warto zabrać z sobą na szlak aparat fotograficzny i lornetkę. Wiadomości o historii, zabytkach i ciekawostkach regionu można szukać w przewodnikach, informatorach i folderach dostępnych w księgarniach lub punktach informacji turystycznej

Trasa Gródecka

- O km - granica gminy - czerwony szlak turystyczny zjeżdżamy do Jelnej ze żwirowej drogi na jezdnię asfaltową.
- 2 km - Jelna, po lewej stronie zabytkowe budowle młyn i spichlerz, po prawej sklep i centrum miejscowości.
- 2,3 km - szlak opuszcza drogę asfaltową kierując się miedzy zabudowaniami na północ.
- 4 km - wysokość ok. 500 m.n.p.m. rozległe panoramy na Tatry, Beskid Sądecki, Wyspowy i Pogórze, doskonałe miejsce na niewielki odpoczynek. Skręt w lewo ostro w dół asfaltem.
- 4,7 km - rozwidlenie dróg, jedziemy w prawo (koniec asfaltu)
- 5,1 km - ostry skręt szlaku w prawo i zjazd po żwirowej drodze w dolinę Koszarki.
- 5,4 km - przejazd przez mostek na potoku i wspinamy się pod górę czerwonym szlakiem turystycznym.
- 7,3 km - wysokość 490 m. n.p.m. kapliczka w otoczeniu starych lip i punkt widokowy na Pogórze i Beskid Wyspowy.
- 7,4 km - w prawo odbija niebieski szlak - możliwy zjazd do Przydonicy i dalej na Bukowiec, my skręcamy w lewo.
- 7,6 km - skręcamy w lewo opuszczając szlak czerwony i niebieski, łagodny zjazd w kierunku Koszarki.
- 8,8 km - nasz szlak gwałtownie skręca w prawo w leśną ścieżkę i po chwili ostry zjazd do centrum Gródka nad Dunajcem.
- 9,5 km - widok na Jezioro Rożnowskie i centrum wsi, po lewej stronie Ośrodek "Arka"
- 10 km - centrum Gródka n/D: Urząd Gminy, Bank Spółdzielczy, sklepy, punkty żywieniowe i noclegowe, pola namiotowe. Skręt w prawo.
- 11,4 km - skrzyżowanie w Bartkowej. Skręcamy w prawo do Podola.
- 13,2 km - Podole, zabytkowy kościół, obok kościoła skręt w lewo lokalną drogą, po chwili przejeżdżamy przez potok Przydonicki.
- 13,7 km - znowu w lewo (w prawo droga do Przydonicy).
- 14 km - skręt w prawo w kierunku Zakliczyna.
- 14,5 km dalej główną drogą w lewo. Możliwy dojazd przez Górową do Bukowca (bez szlaku)
- 16,3 km - Posadowska Góra skręt w lewo razem z żółtym szlakiem turystycznym.
- 18 km - szlak skręca ostro w prawo pod górę. Ciekawe miejsca widokowe na Dolinę Dunajca, Jezioro, Beskidy i Tatry.
- 19 km - ostro w lewo za żółtym szlakiem (wprost trasa na Bujne).
- 19,8 km - partia szczytowa Majdanu ( 512 m.n.p.m.) w prawo droga leśna na Dzierżaniny.
- 20,4 km - prosto, opuszczamy żółty szlak (ten skręca w lewo na Bartkową)
- 21,6 km - wyjazd z lasu - punkt widokowy na Rożnów i Roztokę Brzeziny.
- 22 km - ostry zjazd w lewo do Rożnowa (Radajowice).
- 22,4 km-asfaltem w dół.
- 23,5 km-skręt w lewo doliną potoku.
- 24,1 km - skręt w prawo (prosto podjazd pod Wiesiółkę)
- 25,6 km-centrum wsi Rożnów. Zabytki: beluard, dworek, w lewo do kościoła i ruin zamku Zawiszy. Sklepy, kwatery noclegowe itp. Skręt w prawo do Tropią.
- 28,7 km - skrzyżowanie, w lewo do Witowic, my jedziemy prosto do Tropią.
- 32,5 km - Tropie, sanktuarium, zabytkowy kościół i pustelnia Św. Świerada, dojazd do promu na J. Czchowskim. My nad kościołem skręcamy do góry
- 36,9 km - Tropie - Habalina. Rozległe widoki, granica z gminąCzchów.

Trasa Czchowska

- O km - granica gminy Gródek nad Dunajcem i Czchów w Tropiu na wysokości około 430 m.n.p.m. Zjazd żwirowaną drogą na północ w kierunku zapory czchowskiej.
- 0.6 km - punkt widokowy na granicy lasu na Jezioro Czchowskie, Czchów i Dolinę Dunajca.
- 2,2 km - dojazd do drogi asfaltowej prawym brzegiem Dunajca od zapory do Filipowie i Zakliczyna. Skręcamy w prawo. Droga biegnie nad Dunajcem przez "fasolowe zagłębie"
- 3,4 km - nowoczesna kaplica katolicka i szkoła w Piaskach Drużkowie. 5,1 km - droga biegnie prosto do Filipowie, my skręcamy w lewo na prom na Dunajcu. Spotykamy tu zielony szlak turystyczny, który będzie nam towarzyszył przez dłuższy czas. Prom linowy napędzany siłą nurtu wód Dunajca.
- 6,0 km - skręt w lewo w kierunku widocznej z daleka baszty i centrum Czchowa.
- 6,1 km - przejazd przez drogę Nowy Sącz- Brzesko wymaga dużej ostrożności (duży ruch samochodowy).
- 7,3 km - rynek miasta Czchowa. Obserwujemy rynek z jego charakterystyczną zabytkową zabudową, gotycki murowany kościół. Warto dotrzeć również do pozostałości zamku czchowskiego i baszty, z której obserwujemy widoki na Dolinę Dunajca. Centrum administracyjne miasta i gminy, sklepy, Posterunek Policji, Poczta, Apteka. Z rynku udajemy się na zachód dalej zielonym szlakiem, droga serpentynami wspina się w kierunku Iwkowej.
- 9,7 km - Czchów - Trawniki, rozległa panorama na Dolinę Dunajca i Jezioro Czchowskie.Wysokość około 430m.n.p.m.
- 11,0 km -Kozienice, ciekawa kaplica oraz dom rekolekcyjny.
- 11,4 km - skręt w lewo w nową asfaltową drogę na Wytrzyszczkę. Prosto droga do Iwkowej.
- 12,6 km - skrzyżowanie drogi - jedziemy na wprost, ostry zjazd nad Jezioro Czchowskie ( zalecana ostrożność) do głównej trasy Nowy Sącz- Brzesko. Ciekawe punkty widokowe na Będzieszynę, Tropie i oczywiście Jezioro Czchowskie.
- 14,0 km - Wytrzyszczka - przez prom na jeziorze możliwość dotarcia do Tropią. Skręt w prawo, chodnikiem dojeżdżamy do parkingu obok drogi. Możliwość zjedzenia posiłku, zrobienia zakupów i oczywiście zwiedzenia odbudowanego zamku Tropsztyn.
- 14,5 km - obok zamku skręcamy w prawo w boczną drogę, w dolinę potoku Granicznik. Początkowo droga biegnie płasko doliną, później skręcamy w lewo ostro pod górę.
- 17,1 km - następne miejsce widokowe na Jezioro Czchowskie, Tropsztyn i Tropie. Mijamy zapomniany kamienny młyn - wiatrak oraz dom o kamiennych ścianach. 1
- 17,7 km - wzgórze 411 m.n.p.m., granica gmin Czchów i Iwkowa. Możliwe przejście piesze bez znaków w kierunku Witowic Dolnych.

Przebieg trasy w gminie Iwkowa.

- O km-zjazd ze wzgórza 411 m.n.p.m. utwardzoną drogą.
- 0.9 km-droga asfaltowa, skręcamy w lewo i zjeżdżamy do Porąbki Iwkowskiej. Skrzyżowanie dróg to również miejsce widokowe na Pogórze Wiśnickie oraz Beskid Wyspowy. W prawo droga do Iwkowej.
- 1,6 km - zjazd serpentynami do centrum miejscowości. Mijamy początek drogi krzyżowej oraz 14,5 m krzyż jubileuszowy zbudowany w 2000 roku. Pomysłodawcą i głównym fundatorem jest Józef Łagosz właściciel rodzinnej firmy "Bud-dróg" z Drużkowa Pustego. Obok drogi kran z czystą źródlaną wodą.
- 1,9 km - skrzyżowanie, w prawo droga do Iwkowej, my skręcamy w lewo. Mijamy szkołę i kościół w Porąbce Iwkowskiej. Kierując się w prawo możemy dotrzeć do Rajbrotu, Lipnicy Murowanej ( palmy wielkanocne!!) i rezerwatu Kamienie Brodzińskiego.
- 2,6 km - za kościołem prosto pod górę (w lewo droga na Kąty).
- 3,1 km - po skręcie w lewo ciekawe ruiny, dworek związany historycznie z rodziną płk. Słowika. Droga prosto w dół do Kątów. - 4,1 km - na skrzyżowaniu wprawo,
- 4,5 km - sklep, młyn i granica gminy Iwkowa z gminą Łososina Dolna.

Trasa Łososinska

- O km - skrzyżowanie dróg: w lewo na Kąty, my wspinamy się prosto w górę na wzgórze Michalczowej.
- 1,5 km - szkoła i nowoczesny kościół na Michalczowej. Zjazd w dół w kierunku Łososiny Dolnej. Obok drogi sady owocowe, których w tej gminie jest duża ilość.
- 2,7 km - dojazd do lotniska Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej. Mijamy kaplicę i kierujemy się w prawo wzdłuż ogrodzenia lotniska. Na lotnisku często organizowane są festyny, pokazy lotnicze, tutaj też na początku maja odbywa się święto kwitnących sadów. Możliwość skorzystania z odpłatnych lotów samolotami sportowymi nad okolicą oraz nauki latania na szybowcach.
- 3,0 km - skręcamy w lewo, przecinamy drogę z Łososiny Dolnej do Limanowej i docieramy do centrum Łososiny Dolnej.
- 3,3 km - centrum miejscowości. Urząd Gminy, dwa kościoły ( stary zabytkowy i nowoczesny), sklepy, punkty usługowe, szkoła, stacja paliwowa. Skręcamy w prawo ( najlepiej chodnikiem - duży ruch) kierujemy się w stronę Nowego Sącza.
- 4,5 km - po pokonaniu mostu na Łososince skręcamy w lewo (wprost podjazd na Just i do Nowego Sącza). Droga biegnie prawym brzegiem rzeki obok stadionu KS "Łosoś".
- 5,3 km - ostry skręt w prawo, pod górę wśród sadów zbliżamy się do Rąbkowej.
- 7,7 km - Rąbkowa, na skrzyżowaniu w lewo obok szkoły zakosami drogi, wspinamy się na wzgórze na Tabaszową ( 470 m.n.p.m.). Rozległe widoki na Jezioro Rożnowskie, Gródek nad Dunajcem, Beskid Sądecki, Beskid Wyspowy i Pogórze.
- 10,1 km - szczyt wzniesienia, można odpocząć lub zjechać w dół w kierunku widocznego kościoła w Tabaszowej. Spotykamy tu niebieski szlak turystyczny -X możemy dotrzeć nim do Rożnowa. Będzie on nam towarzyszył w dalszej wędrówce w kierunku Pasma Łososińskiego Beskidu Wyspowego. Ciekawe miejsce widokowe obok zabytkowego kościoła przeniesionego tu z pobliskiej Tęgoborzy. Widok na Jezioro Rożnowskie z Zatoką Bartkowską i "Małpią Wyspą".
- 11 km - poniżej kościoła w lewo droga odbija na Witkówkę, Załęże i Patelnię. My zjeżdżamy w dół do Znamirowic.
- 13 km - razem z niebieskim szlakiem turystycznym docieramy do Znamirowic. W lewo dojazd ( 200 m) do Stanicy Wodnej YC PTTK "Beskid". Możliwość skorzystania z noclegu, wyżywienia, nauki żeglowania ( coroczne kursy). Komandor YC zaprasza na systematycznie odbywające się regaty żeglarskie.Przystań żeglarska. Po odwiedzeniu stanicy wracamy na główną drogę serpentynami wspinamy się na Rąbkową.1
- 4,6 km-droga prosto do Tęgoborzy skręcamy w prawo do Rąbkowej.
- 15,4 km - w Rąbkowej na skrzyżowaniu skręcamy w lewo na Just. Znowu będzie towarzyszył nam niebieski szlak turystyczny.
- 18,5 km - Just, przecinamy główną drogę Nowy Sącz- Brzesko i obok starego drewnianego kościoła wspinamy się ostro do góry. ( 486 m.n.p.m.). Znowu j, wspaniałe panoramy na północ, wschód i południe.
- 20,1 km ciągle z niebieskim szlakiem schodzimy w kierunku widocznej drogi z Tęgoborzy do Wronowic przez Świdnik.
- 21,6 km skrzyżowanie - w lewo do Tęgoborzy, w prawo do Wronowic, my udajemy się prosto (drogowskaz Rojówka i Skrzętla).
- 22.7 km - następne skrzyżowanie. W tym miejscu spotykamy żółty szlak turystyczny do Marcinkowic przez BiałowodzkąGórę. Szlak niebieski odbija w prawo.
W tym miejscu mamy do wyboru dwa warianty trasy. Pierwszy wariant żółtym szlakiem przez BiałowodzkąGórę (615,8 m.n.p.m.) do Marcinkowic. Druga możliwość szlakiem niebieskim na Babią Górę ( 727 m.n.p.m.) i zjazd przez Męcinę i Chomranice do Marcinkowic. Trasa ta wymaga większego wysiłku, wyprowadza jednak na wyższą wysokość.

Opis trasy pierwszej:

Skręt w lewo z żółtym szlakiem turystycznym.
- 25 km - skrzyżowanie na przełęczy między Białowodzką Górą a Chełmem.
Możliwy zjazd do Chomranic ( na południe) Tęgoborzy ( płn.- zachód). My skręcamy na południowy wschód z żółtym szlakiem i wspinamy się naBiałowodzkąGórę. Koniec trasy w gminie Łososina Dolna. Następny odcinek to już gmina Chełmiec.

Opis trasy drugiej:

Trasa ta przez pewien czas opuszcza teren gminy Chełmiec. Skręt w prawo i podjazd pod górę - intensywny drogą asfaltową do Skrzętli. Tu pod szczytem Babiej Góry kaplica pod wezwaniem N M Panny.
- 27 km - obok kaplicy żółty szlak turystyczny do Męciny. Udajemy się dalej niebieskim szlakiem na szczyt wzniesienia i po jego pokonaniu na przełęczy opuszczamy niebieski szlak.
- 27,9 km - przełęcz, ( niebieski szlak wyprowadza na szczyt Jaworz - 917,9 m.n.p.m.) skręcamy w lewo by po chwili zacząć zjazd leśną drogą do Męciny. Tu opuszczamy gminę Łososina Dolna.

Trasa Chelmecka

- O km - skrzyżowanie dróg na przełęczy pomiędzy górą Chełm a Białowodzką Górą, żółty szlak turystyczny prowadzi na jej szczyt. Droga w lewo wspina się dość intensywnie.
- 1,6 km - spotykamy zielony szlak turystyczny z Tęgoborzy. Po chwili osiągamy partię szczytowa Białowodzkiej Góry ( 615 m.n.p.m.) możliwy odpoczynek i podziwianie pięknych, rozległych panoram na Dolinę Dunajca, Kotlinę Sądecką, Beskid Sądecki, Wyspowy i Pogórze. Dalszy odcinek polecamy tylko wytrawnym turystom. Dla mniej wprawnych i zainteresowanych przyrodą polecamy skorzystanie początkowo z zielonego szlaku w kierunku Tęgoborzy. Zjazd do Białej Wody, gdzie skręcamy w prawo drogą wijącą się stokami Białowodzkiej Góry w kierunku Marcinkowic.
- 1,7 km zjazd na południe, po ok. 0,5 km droga gruntowa skręca w prawo - my zgodnie z przebiegiem żółtego szlaku kierujemy się prosto (uwaga - tu już tylko ścieżka - ostrożnie) do widocznej Doliny Dunajca i Marcinkowic. Szlak w tym miejscu przebiega obok rezerwatu przyrodniczego Białowodzką Góra.
- 4,5 km - Marcinkowice - przystanek PKS obok drogi Nowy Sącz - Limanowa, koniec pierwszego wariantu trasy (z pominięciem Babiej Góry i Męciny). Dalszy ciąg drugiego wariantu trasy; ( początek opisany na stronach gminy Łososina Dolna)
- 2,4 km - przejeżdżamy przez teren kamieniołomu w Męcinie.
- 2,7 km - dojazd do drogi głównej do Męciny, skręt w lewo i zjazd do centrum wsi.
- 3,7 km - przejazd kolejowy na trasie Nowy Sącz- Chabówka. 5,2 km - droga główną doliną Smolnika, skręt w lewo - kierunek Marcinkowice.-
- 7,2 km - docieramy do Chomranic należących do gminy Chełmiec - ciekawy zabytkowy kościół.
- 11,0 km - mijamy Klęczany ( po prawej stronie widoczny duży kamieniołom), przed nami Marcinkowice. Koniec drugiego wariantu trasy. Dalszy przebieg trasy w gminie Marcinkowice ( odległości liczone jako kontynuacja pierwszego wariantu trasy.)
- 5 km - Marcinkowice, centrum miejscowości (żółty szlak turystyczny)
- 5,8 km - przejazd przez Marcinkowice, po lewej stronie mijamy kościół i droga wspina się pod górę do Rdziostowa.
- 6,9 km - wjazd do Rdziostowa, po prawej stronie ciekawa kapliczka w otoczeniu starych drzew.
- 7,1 km - rozpoczyna się zjazd, dalej drogą główną do Chełmca.
- 9,2 km - przy tablicy Chełmiec, ostro w lewo w kierunku Dunajca. Jadąc wprost dojeżdżamy do Urzędu Gminy w Chełmcu (1,7 km)
- 9,7 km - przejazd kolejowy niestrzeżony.
- 9,9 km - skręt w prawo ulicą równolegle do wałów powodziowych.
- 11,6 km - dojeżdżamy do mostu na Dunajcu, skręt w lewo na most. Skręcając w prawo możliwy dojazd do Urzędu Gminy w Chełmcu (1,2 km).
- 12,1 km - Nowy Sącz, skrzyżowanie poniżej ruin sądeckiego zamku. Skręcamy w lewo na most na Kamienicy. Na placu zamkowym parking samochodowy, do wyboru różne możliwości zwiedzania miasta Nowego Sącza. Zachęcamy do zwiedzania Sądeckiego Parku Etnograficznego (szczegółowe inf. - CIT Nowy Sącz ul. Piotra Skargi)
- 12,4 km - za mostem na Kamienicy skręt w prawo w ulicę Paderewskiego.
- 13,6 km - skrzyżowanie z ulicą Naściszowską, skręt w lewo w kierunku Korzennej.
- 14,5 km - ulica Barska, skrzyżowanie, prosto w kierunku Korzennej, my skręcamy w prawo pod górę w kierunku Januszowej.
- 16,6 km - Januszowa kościół, widoki na Nowy Sącz, Beskid Sądecki i Wyspowy.
- 17,1 km-skrzyżowanie, skręcamy w lewo w kierunku Librantowej.
- 19,6 km - Librantowa, nowy kościół zjazd do trasy Nowy Sącz - Korzenna, poniżej kościoła skręcamy w lewo w kierunku Nowego Sącza.
- 20,6 km - skręcamy w prawo pod górę, wspinamy się na wzniesienie, po chwili spotykamy czerwony szlak turystyczny z Nowego Sącza. Razem ze szlakiem skręcamy w prawo. Prosto droga poprzez Ubiad sprowadza do Wielogłów. Po pokonaniu ok. 300 m możliwe odbicie w lewo w kierunku widocznego wzniesienia Dąbrowskiej Góry (wspaniały punkt widokowy).
- 21,7 km - kończy się droga asfaltowa, jest to również granica gminy Chełmiec z gminą Gródek nad Dunajcem. Kierujemy się dalej w dół żwirowaną drogą do Jelnej.

Wyszukiwarka
Ważne wiadomości
Gródek n/D na portalu wkraj.pl

Subskrybcje
Jeśli chcesz dostawać na e-maila informacje o nowych przetargach lub o ważnych informacjach,
zapisz swój e-mail:
Polecane strony

Licznik Odwiedzin
Jesteś osobą na tej stronie